De Overgang Naar Veganisme: Plantaardig Dieet

De overgang naar veganisme kan overweldigend of verwarrend overkomen. Dat komt omdat onze samenleving veganisme bestempelt met woorden als ‘extreem’ of ‘ongezond’. Men doet ons geloven dat dierlijke producten noodzakelijk zijn in elk gezond dieet. Dit is natuurlijk hélemaal niet het geval. Het is mogelijk om te groeien en bloeien dankzij een plantaardig dieet.
Tijdens mijn overgang naar veganisme heb ik een heleboel geleerd. Er kwam een hele boel informatie op me af, waarvan ik niet wist wat ik ermee moest doen. Het was een zwaar maar leerzaam proces. Om het voor jou makkelijker te maken, heb ik een soort van ‘Vegan Gids’ gecreëerd, waarin je alle informatie makkelijk terug kan vinden op één plaats. Hopelijk heb je er wat aan 🙂

Waar moet ik beginnen?
Denk je erover na om te switchen naar een plantaardig dieet, dan is het vooral belangrijk dat je veel research doet. In onze samenleving is het niet de norm om veganist te zijn en daardoor geraak je niet altijd snel aan de juiste informatie. Gelukkig is er het internet, een hele boel boeken en natuurlijk deze gids.
Hoe meer research je doet, hoe meer je ogen geopend zullen worden. Dit zal je motivatie en inspiratie geven om deze levensstijl voort te zetten. Je leert de media en propaganda van de dierenindustrie te doorzien en je eigen mening te vormen.
Research kan in de vorm van documentaires bekijken op tv of online, een informatief boek halen bij de bibliotheek, etiketten bekijken van voedingswaren, artikels en/of studies lezen etc.

Wat hoort er niet thuis in een veganistisch dieet?

Een veganistisch dieet is vrij van dierlijke producten. Dat wil zeggen: geen vlees, vis, ei, melk en zuivelproducten (kaas, ijs, boter, yoghurt, pudding etc.). Op sommige etiketten staat echter vermeld ‘Kan sporen van ei/melk bevatten.’ Dit betekent niet dat dit product ongeschikt is voor veganisten. Het wijst ons er op dat het product gemaakt werd in een fabriek waar producten geproduceerd worden met ei/melk als ingrediënt. Fabrikanten willen gewoon geen enkel risico nemen in verband met allergieën.
Deze ingrediënten zijn natuurlijk zeer gemakkelijk te spotten, maar helaas zijn er ook ingrediënten waarvoor we iets verder moeten kijken dan het zichtbare.
Indien je al eens de ingrediëntenlijst gelezen hebt van eender welk product, ben je ongetwijfeld E-nummers tegengekomen. Sommige van deze E-nummers zijn afkomstig van insecten, denk aan E120 en E904. In zéér veel producten wordt E120 gebruikt, een rode kleurstof afkomstig van schildluizen. De insecten worden geplet, wat zorgt voor rode vloeistof. Die wordt nadien toegevoegd aan bijvoorbeeld yoghurt of snoep. Check eens de ingrediëntenlijst van een potje Activia of Vitalinea, beide van het merk Danone. 9 van de 10 keer zul je E120 tegenkomen achteraan op het etiket. Staat het er niet zo op vermeld, dan vind je het terug onder de naam ‘karmijn’.je
Een volledige lijst van de dierlijke E-nummers vind je hier.

Wat hoort er dan wél thuis in een veganistisch dieet?

Wanneer iemand hoort dat ik vegan ben, stellen ze meteen de vraag: ‘Maar… Wat eet jij dan eigenlijk?’. Een normale vraag natuurlijk. Ik stelde me die vraag vroeger ook altijd als ik aan een vegetariër dacht (ik dacht niet aan veganisten, omdat ik niet wist dat iets dergelijks bestond). Veel mensen denken dat ik enkel sla en wortels eet, maar dat is natuurlijk echt niet zo. Het maakt deel uit van wat ik eet, maar het is lang niet het énige dat ik eet. Alles wat jij eet, kan ik ook eten op de veganistische manier. Ik kan ook kaas, ijs en hamburgers eten. In mijn geval worden ze gewoon niet met dierlijke producten gemaakt. 
Wil je echt weten hoeveel een veganist kan eten? Probeer dan eens alles uit jouw dieet te schrappen dat vegan is. Je zou geen pasta, rijst, aardappelen, frieten, brood, groenten en fruit meer kunnen eten. Een stuk vlees of vis, gevuld met kaas, een portie ei erbij en een glas melk. Geen kruiden he, want die zijn vegan 😉 Dat zou jouw maaltijd zijn, elke dag voor de rest van je leven. Bij mij verandert het elke dag. De ene dag eet ik frietjes met veggie burgers, de volgende dag thaise noodles met een hele hoop gewokte groenten. Er zijn zo veel opties, meer dan je je kunt inbeelden.

 Dierlijke producten elimineren.

Je kan op verschillende manieren dierlijke producten elimineren van je dieet. Ofwel doe je het stap voor stap, ofwel alles in één keer. Er zijn volgens mij 4 manieren waarop je de overgang kunt maken:
1) Per gerecht
Wil je eerst een paar weken enkel een veganistisch ontbijt eten, dan kan dat. Doe waar jij je het beste bij voelt. Na bijvoorbeeld 2 weken kun je een stapje verder gaan en ervoor zorgen dat ook je lunch vegan is. Zo ga je verder tot ook je snacks én avondeten vegan zijn. Zoals sommige mensen alles dag tot dag bekijken, kun jij nu alles gerecht per gerecht bekijken.
2) Per product
Een andere manier om dierlijke producten te elimineren is per product. Zo kun je bijvoorbeeld eerst vlees/vis schrappen van je dieet. Na een paar weken schrap je koeienmelk, dan eieren, dan kaas enzovoort. Je kan zelfs de kaas switchen naar plantaardige kaas, zodat je het niet eens hoeft te ‘missen’.
3) Per week
Wat je ook kunt doen, is een vegan dag te introduceren in je week. Start met één dag veganistisch eten per week en probeer zo stilaan meer dagen toe te voegen totdat je elke dag van de week vegan eet.
4) Alles in één keer
De laatste manier is waarschijnlijk de heftigste en vergt het meeste discipline. Persoonlijk koos ik voor deze manier, omdat ik gewoon zo snel mogelijk een verschil wilde maken. Voor mezelf en voor de dieren. Deze manier spreekt natuurlijk voor zich, dus daar hoef ik niet echt een uitleg bij te geven. Ik besloot één avond om vegan te worden en heb sindsdien niet meer teruggekeken.

Tips die ik je wil meegeven.

Omdat het moeilijk kan zijn om een volledig nieuw dieet aan te gaan, raad ik je aan de app Cronometer te downloaden op je gsm. Via deze app kun je nagaan of je voldoende voedingsvezels binnenkrijgt. Je voert gewoon alles in wat je op een dag eet/drinkt en de app berekent dan alles voor jou. Dit is natuurlijk heel belangrijk, omdat je niets tekort mag komen. De eerste weken/maanden kun je gebruik maken van de app, maar het is wel de bedoeling dat je je lichaam zelf helemaal opnieuw leert kennen. Zorg dat je zélf weet wat je nodig hebt en luister daarvoor naar je lichaam.
Een andere tip die ik je wil meegeven is: schrik niet als je opeens last krijgt van puistjes of andere verschijnselen. Dit is gewoon het ontgiftingsproces. Je lichaam krijgt geen rotzooi meer binnen en dus kan het eindelijk alles naar buiten duwen. Bij mij uitte zich dat vooral in het krijgen van puistjes en regelmatig buikpijn hebben. Dit is gewoon iets waar je doorheen moet. Wanneer de ontgifting gedaan is, voel je je beter dan ooit tevoren. Ik ben van plan om een hele blogpost toe te wijden aan mijn persoonlijk ontgiftingsproces, dus dat komt er nog aan! 🙂
Zoek contact met andere veganisten! Dat kan via Instagram, maar natuurlijk ook via Facebook. Sluit je aan in groepen zoals ‘Vegans Teens of Belgium‘ of ‘Vegans of Belgium’. Je kan er met mede-veganisten praten over alles wat er in je opkomt. Heb je hulp nodig met een medisch iets? Krijg je kritiek van vrienden/familie en wil je weten hoe je hierop moet ingaan? Zoek je een recept? Wil je nieuwe mensen ontmoeten? Het kan allemaal. Ik heb een aantal geweldige mensen leren kennen via die groepen en daar ben ik heel erg dankbaar voor!

Basimella Sofie Senden
Sofie Senden
Hier kun je mij vinden:
Mijn Instagram account
Mijn YouTube kanaal
Mijn Facebook pagina

Heb je nog vragen? Zoek je iemand om mee te praten over veganisme? Je mag altijd een reactie achter laten of mij contacteren via Instagram.
Veel succes!

7 Comments De Overgang Naar Veganisme: Plantaardig Dieet

  1. RosesOnFleek 2 september 2016 at 14:16

    Heel handig!! Ik ben al 7 jaar vegetariër, maar dat is super makkelijk. Ik heb altijd veel bewondering voor veganisten en ik zit er over na te denken om een of twee keer per week vegan te eten. Bedankt voor dit artikel!!! Liefs

    Reply
    1. Sofie Senden 2 september 2016 at 14:26

      Amai super, al 7 jaar! Denk dat het inderdaad makkelijker is dan veganist zijn, maar toch vind ik het een hele prestatie. Vegan zijn wordt makkelijker naarmate de tijd vordert en de maatschappij zich meer en meer begint aan te passen. Ik zou zeker al eens proberen met 1 of 2 keer per week, zou echt leuk zijn! Als je vragen hebt, mag je die altijd stellen. Dankjewel voor je reactie?

      Reply
      1. RosesOnFleek 2 september 2016 at 14:34

        Ja klopt! Bedankt en ga ik zeker doen 😀

        Reply
  2. Dress your life. 15 september 2016 at 20:00

    Heel informatief blogartikel! 🙂
    Ik heb de tijd gehad om alles zelf rustig op te zoeken en te ontdekken maar ik snap dat het voor veel mensen nogal onoverkomelijk kan lijken.
    Naomi, x

    Reply
    1. Sofie Senden 15 september 2016 at 20:07

      Dankjewel Naomi!? En ja inderdaad.. Ik denk altijd ‘ik ben 20 jaar, maar mijn papa is 65′ voor zo iemand is dat lastiger om zo’n switch te maken omdat die zijn levensstijl al jaren en jaren langer zo is. Dus ja niet voor iedereen zo evident, maar mijn hoop zit bij de jongere generatie haha?

      Reply
      1. xlucindaaaa 25 oktober 2016 at 14:52

        Hee Sofie,

        Ik ben student journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht en ik ben heel erg op zoek naar wat de omschrijving is van die jongere generatie. Dus denk aan de leeftijd, zijn het hipsters etc.

        Kan jij mij helpen?

        Met vriendelijke groet,
        Lucinda Huijskens

        Reply
        1. Sofie Senden 25 oktober 2016 at 15:23

          Hoi Lucinda!

          Persoonlijk zou ik het omschrijven als ‘de social media generatie’. De laatste maanden wordt er steeds meer gesproken over veganisme op social media. Jongeren komen er dus sneller mee in contact dan ouderen, omdat zij degenen zijn die vaker een gsm in de hand hebben. Volgens mij gaat het vooral om de leeftijden van 15-25 jaar die het meest erop ingaan. Rond die leeftijd zijn we toch vaak bezig met onszelf te vinden en staan we vaak ook nog open voor nieuwe dingen. Bij oudere mensen ligt het een stuk lastiger omdat zij al meer ‘levenservaring’ hebben, waardoor het moeilijker is om hun gedachtengang te veranderen.
          Verder denk ik niet dat veganisten automatisch ‘hipsters’ zijn. Er bestaan veganisten in elke subgroep. In mijn ogen zijn het vooral mensen die open-minded zijn.
          Hopelijk help ik je hiermee voldoende mee!

          Vriendelijke groetjes en nog veel succes
          Sofie Senden

          Reply

Geef een reactie

Loading Facebook Comments ...